چگونه بعد از یک مصاحبه بد روحیه خود را دوباره به‌دست آوریم؟
۱۴۰۰/۱۱/۲۷ تاریخ انتشار

بعد از مصاحبه به خودتان زمان بدهید

جلسه مصاحبه به‌پایان می‌رسد و احساس می‌کنید که احتمالاً بدتر از این نمی‌شد. ذهن شما هزار بار در دقیقه، هر لحظه از مصاحبه را به‌یاد می‌آورد.

صبر کنید

نفس عمیق بکشید و کمی به خودتان فرصت بدهید. تحلیل بیش‌ازحد موقعیت و تمرکز بر جزئیات ریز که مصاحبه‌کننده احتمالاً متوجه آن‌ها نشده است، بسیار آسان است اما برای شما فایده‌ای ندارد.  
مصاحبه هیچ‌کسی کامل نیست. همیشه یک یا دو اشتباه در مصاحبه وجود خواهد داشت. در حالی‌که بعد از جلسه مصاحبه به خانه می‌روید، به هر اشتباه کوچک و بزرگ خیلی فکر نکنید.
هر چقدر که نیاز دارید وقت بگذارید تا بتوانید دوباره منطقی فکر کنید. برای برخی، شاید کمتر از پنج دقیقه باشد. برای دیگران، شاید یک تا دو ساعت طول بکشد. هر اندازه که نیاز دارید به خودتان وقت بدهید و سپس فراموش کنید و یک قدم به‌جلو بردارید.

به تجربه‌ مصاحبه فکر کنید

همین‌که چند لحظه‌ای گذشت و آرام شدید، می‌توانید با دقت بیشتری به مصاحبه خود فکر کنید. حالا همه آن را روی کاغذ بیاورید. نوشتن آن‌چه در مصاحبه اتفاق افتاد به شما کمک می‌کند تا اشتباهات ملموس خود را بهتر ببینید.
ما اغلب بدترین منتقدان خودمان هستیم. آن‌چه از نظر شما اشتباه است، شاید اصلاً توجه مصاحبه‌کننده را جلب نکرده باشد و آن‌قدرها هم مشکل‌ساز نباشد. چیزی که ممکن است مخرب به‌نظر برسد،‌ شاید در واقعیت چندان مهم نباشد.
مطمئناً مشکلات آشکاری وجود خواهد داشت. شاید دیر برسید، به‌خوبی آماده نباشید، لباس مناسب نپوشید، در طول مصاحبه چیزی را بریزید و غیره. اما بسیاری از اشتباهات شما چندان دیده نمی‌شوند.
وقتی همه‌چیز را روی کاغذ آوردید،‌ می‌توانید شروع به بررسی آن‌ها کنید. عملکرد خود را از چشم‌انداز بیرونی ارزیابی کنید. اگر به شما کمک می‌کند، یادداشت‌های خود را به فرد مورد اعتمادتان نشان دهید. سپس، ببینید که آیا واقعاً دلیلی برای نگرانی وجود دارد یا نه.
آیا بیش‌ازحد به خودتان سخت می‌گیرید؟ آیا نگرانی واقعاً جبران اشتباه را تضمین می‌کند؟‌ اگر حقیقتاً اشتباهی مرتکب شدید،‌ باز هم می‌توانید روحیه خود را دوباره به‌دست آورید.
بررسی کنید و بینید کجا اشتباه کردید:  

  • چیزی گفتید که نباید می‌گفتید؟
  • به‌سختی کلمات مناسب را انتخاب می‌کردید؟
  • دیر رسیدید و متأسفانه آماده نبودید؟‌
  • سوال خاصی وجود داشت که شما را به‌اشتباه انداخت؟
  • پاسخی را درست ندادید یا از دادن اطلاعات نامربوط صرف‌نظر کردید؟  

اگر بدانید مشکل از کجاست،‌ می‌توانید مشخص کنید که چگونه باید آن را رفع کنید. البته اگر راه‌حلی داشته باشد. این‌طور نیست که همیشه بتوانید کاری انجام دهید؛ اما اگر هم بتوانید، باید بدانید که چگونه شروع کنید.

داشتن شانس دوم

در ایجاد تأثیر اولیه، شانس دومی وجود ندارد؛ اما شما انسان هستید و مصاحبه‌کننده هم همین‌طور. آن‌ها می‌دانند که گاهی‌اوقات اتفاقاتی می‌افتد؛ گاهی ما روزهای بدی را می‌گذرانیم.
اگر این فرصت را دارید که شرایط را بهبود بخشید، هوشمندانه از آن استفاده کنید.

  1. برای کمک به بهبودی می‌توانید به معرف‌های خود تکیه کنید. معرف‌های شما زودتر باید از این فرصت شغلی باخبر باشند. اگر در طول مصاحبه یک یا دو اشتباه مرتکب شدید، به معرف‌های خود اطلاع دهید که چه اتفاقی افتاده است. اگر آن‌ها بدانند که چه اشتباهی رخ داده است، می‌توانند هنگام صحبت با کارفرمای احتمالی شما آماده باشند.
  2. به‌صورت کتبی تشکر کنید. صرف‌نظر از نحوه انجام مصاحبه،‌ باید در عرض 24 ساعت یک ایمیل تشکر ارسال کنید. می‌توانید از این ایمیل تشکر برای بهبود وضعیت بعد از یک مصاحبه بد استفاده کنید.

ابتدا، کاملاً مطمئن شوید که اشتباه شما قابل‌توجه است و می‌تواند بر استخدام شما تأثیر بگذارد. دوم، هرگز برای اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید عذرخواهی نکنید و بهانه نیاورید؛ بلکه باید آن‌ها را بپذیرید.
 تشکر کتبی شما نباید بلند و طولانی باشد. وقتی تصمیم می‌گیرید چگونه اشتباهات خود را برطرف کنید، این را در نظر داشته باشید.
اگر احساس می‌کنید سوالی را از دست داده‌اید یا اطلاعاتی را از قلم انداخته‌اید، می‌توانید از ایمیل تشکر خود برای توضیح بیشتر، ارائه برخی زمینه‌های اضافی یا اطلاعات بیشتر استفاده کنید.
می‌توانید برخی از تأثیرگذارترین و مرتبط‌ترین مهارت‌ها و تجربیات خود را برجسته کنید تا به آن‌ها یادآوری شود که داوطلب خوبی برای این موقعیت هستید.
بعید است به شما فرصت دیگری برای مصاحبه داده شود؛ اما اگر احساس می‌کنید که می‌توانید برای بار دوم وقت مصاحبه بگیرید، اشکالی ندارد که شانس خود را امتحان کنید. یک یادداشت کوچک اضافه کنید: دوست دارم فرصت دوباره صحبت با شما را داشته باشم.

نمونه ایمیل تشکر:

موضوع: تشکر- سام اِسترلینگ، دستیار بازاریابی
آقای ووداستاک گرامی،
مجدداً از شما متشکرم که وقت گذاشتید و درمورد این موقعیت شغلی با من صحبت کردید. بسیار مشتاق یادگیری بیشتر درمورد تیم بازاریابی شما و پروژه‌های آینده هستم.
ما امروز درباره نقش سئو در بازاریابی محتوا و چالش‌هایی که در مسیر افزایش دسترسی طبیعی وجود دارد، صحبت کردیم. من معتقدم که اگر پرسونای مشتری به‌درستی ترسیم شود، می‌تواند تأثیر دگرگون‌کننده‌ای بر تمامی فرآیندهای کسب‌و‌کار برجای بگذارد.
می‌دانم که وقت شما محدود است، اما بسیار علاقه‌مندم تا در این مورد بیشتر با شما صحبت کنم و به هر سوال دیگری که ممکن است داشته باشید پاسخ بدهم. از توجه شما سپاسگزارم.
با احترام
سام اِسترلینگ

 

چگونه بعد از یک مصاحبه بد روحیه خود را دوباره به‌دست آوریم؟

 

از اشتباهات خود درس بگیرید

شما تا این‌جا اشتباهاتی را که در طول مصاحبه مرتکب شده‌اید، شناسایی کردید. اکنون وقت آن است که از آن‌ها استفاده کنید. اگر برای تجزیه‌وتحلیل اشتباهات خود وقت بگذارید و از آن‌ها درس بگیرید، از یک تجربه منفی برای بهبود مهارت‌های خود استفاده کرده‌اید.
اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید به شما کمک می‌کنند تا مشکل اساسی را شناسایی کنید و به رفع آن بپردازید. در صورت دقت کردن به موارد زیر:

  1. تسلط بر اعصاب خود. شما تنها نیستید؛ مصاحبه‌ها استرس‌زا هستند؛ اما نباید اجازه دهید که اعصابتان بهترین عملکرد شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. تکنیک‌هایی را تمرین کنید که به شما کمک می‌کنند اضطراب خود را مهار کنید و برای مصاحبه بعدی آرام بمانید. آمادگی زودتر از موعد برای سوالاتی که احتمالاً پرسیده می‌شوند نیز می‌تواند به شما کمک کند تا آرامش خود را حفظ کنید. دانستن برخی از مواردی که در انتظار شماست و چگونگی پاسخ به آن‌ها به شما کمک می‌کند تا مقداری از استرس مصاحبه را کم کنید.
  2. گیر کردن در یک سوال خاص. پاسخ به بعضی سوالات دشوار است و بعضی دیگر فقط ما را غافلگیر می‌کنند. گیر افتادن در برخی سوالات می‌تواند به عدم آمادگی اشاره کند. اگر با سوالات متداول مصاحبه آشنا نباشید، هر لحظه ممکن است به مشکل بربخورید.
  3. دیر رسیدن. برخی از شرایط از کنترل ما خارج هستند. اما شما می‌خواهید به هر طریقی که ممکن است، مطمئن باشید که زودتر در مصاحبه خود حاضر می‌شوید. هنگامی که رفت‌وآمد خود را محاسبه می‌کنید، ترافیک، مشکل جای پارک، تدابیر امنیتی و رسیدن به دفتر را در نظر بگیرید.

هرگز آسان نیست که از یک مصاحبه خارج شوید و احساس نکنید که بهترین تلاش خود را نکرده‌اید. این بسیار آزاردهنده و دلسردکننده است و می‌تواند به عدم اعتمادبه‌نفس در مصاحبه‌های بعدی منجر شود؛ اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد.
شما روحیه خود را دوباره به‌دست می‌آورید و می‌توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و در دفعات بعد از آن‌ها استفاده کنید.

آماده شدن برای مصاحبه بعدی

 

 

شما آخرین مصاحبه خود را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اید، اشتباهات خود را مشخص کرده‌اید و از آن‌ها درس گرفته‌اید. اکنون، زمان آن است که برای مصاحبه بعدی خود آماده شوید.
شما می‌خواهید این بار تأثیر خوبی بگذارید، به‌خصوص بعد از این‌که آخرین مصاحبه شما خیلی خوب پیش نرفته است. با انجام مراحل زیر می‌توانید مطمئن شوید که این بار آماده هستید.

  1. با سوالات متداول در مصاحبه آشنا شوید. سوالات مشترکی برای مصاحبه عمومی و همچنین مصاحبه تخصصی مشاغل وجود دارند که می‌توانید خود را از قبل برای دادن  مناسب‌ترین پاسخ‌ها آماده کنید؛ بنابراین، برای بررسی آن‌ها وقت بگذارید و پاسخ‌های خود را قبل از مصاحبه آماده کنید. این نه‌تنها به کاهش استرس آن روز کمک می‌کند، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که در طول مصاحبه واقعی بهتر پاسخ دهید. به‌عبارت دیگر، شما داوطلب تأثیرگذارتری می‌شوید. برای مثال می‌توانید سوالات مهم برای مدیر مرکز داده، برنامه‌نویس پایتون، متخصص بانک‌های اطلاعاتی، سرپرست سامانه‌های کامپیوتری و شبکه، کارشناس امنیت، مهندس شبکه، کارشناس رایانش ابری، برنامه‌نویس برای مایکروسافت، برنامه‌نویس ASP.Net و Web API، مهندس امنیت شبکه، را در لینک‌های داده شده بیابید.
  2. مصاحبه‌های آزمایشی انجام دهید. هنگامی که با سوالات رایج در مصاحبه آشنا شدید و تصمیم گرفتید چگونه به آن‌ها پاسخ دهید، وقت آن است که تمرین کنید. داشتن کسی که به شما در انجام مصاحبه‌های آزمایشی کمک کند، می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند؛ به‌خصوص اگر ناتوانی در کنترل اعصاب شما بخشی از مشکل باشد.
  3. آماده بروید. علاوه ‌بر سوالات رایج مصاحبه، باید اطلاعاتی درمورد شرکت و موقعیتی که برای آن به مصاحبه می‌روید هم داشته باشید. قبل از روز مصاحبه، خود را آماده کنید؛ حتا برای مصاحبه‌های آزمایشی.
  4. برنامه‌ای برای آرامش اعصاب خود داشته باشید. حتا اگر این موضوع معمولاً مشکل‌ساز هم نیست، باید روشی داشته باشید که خود را آرام و تحت‌کنترل نگه دارید. تکنیک‌های ساده تنفس، گزینه‌های مدیتیشن فوری و تمرین‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا قبل و در طول مصاحبه آرام بمانید. یاد بگیرید چه چیزی برای شما مفید است و از آن به‌نفع خود استفاده کنید.
  5. لباس مناسب بپوشید. شاید نیازی به گفتن نباشد، اما به هر حال ما می‌گوییم. متناسب با شرکتی که برای مصاحبه می‌روید لباس بپوشید. قبل از روز موعد لباس خود را انتخاب کنید و مطمئن شوید که تمییز و اتوکشیده باشد. اگر از حیوانات نگه‌داری می‌کنید، قبل از ورود حتماً یک غلتک پرز در دسترس داشته باشید. قبل از مصاحبه، برای بررسی ظاهر خود زمان کافی در نظر بگیرید.
  6. زود برسید. البته نه آن‌قدر زود که به اندازه کسی که دیر می‌آید، تأثیر بدی بگذارید. وقت کافی برای رسیدن به مصاحبه و حفظ آرامش خود داشته باشید. باید پنج دقیقه قبل از مصاحبه خود وارد شوید. اگر کمی زودتر از آن رسیدید، از زمان اضافی برای آماده‌سازی بیشتر خود استفاده کنید.
  7. صمیمی و مثبت باشید. وقتی عصبی هستید، به‌سختی می‌توانید صمیمی و مثبت به‌نظر برسید. مراقب زبان بدن و حالات چهره خود باشید. شما نمی‌خواهید تصور اشتباهی برای مصاحبه‌کننده ایجاد کنید.
  8. گوشی را کنار بگذارید. گوشی خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید و در طول مصاحبه بیرون نیاورید.
  • اگر در مورد مصاحبه‌های استخدامی تجربه‌ای دارید، در بخش دیدگاه‌ها با دوستان دیگر به اشتراک بگذارید.
  • نظرتان در مورد این مقاله هم می‌تواند جالب باشد. برای ما بنویسید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg